Friday, August 19, 2011

Stadsvandringar

För någon dag sedan berättade vi om möjligheten att boka en stadsvandring i sällskap med en guide. Visste du att vi också kan erbjuda guidade rundturer på egen hand? Skeppsmusen Lassi tar barnen med på hisnande äventyr, för de mera vuxna kan vi erbjuda inblickar i Kristinestads historia.


Staden runt med skeppsmusen Lassi

"Hejsan! Får jag presentera: Lassi Ludvig Wendelin, den berömda skeppsmusen. För mer än hundra år sedan gungade träskutor på Stadsfjärden. Jag kilade över lyftbron på många skepp och var med om flera tuffa resor på havet. Därför är min päls så utsliten och mina mustascher spretar. Men mitt mod, det har jag kvar." 

Så bör jar berättelsen om skeppsmusen Lassi, en berättelse som tar dig med på olika äventyr runt om i staden, till bl.a. Café Alma och miniatyrskeppet med samma namn, Packhustorget och Kattpiskargränden. Under vandringen kan du kolla in objekt som bilderna och texten hänvisar till. När du hittar de avsedda objekten eller har gjort uppgiften kan du klistra in ett Lassimärke i en tom cirkel på baksidan. Om du ser en katt ska du klistra in ett märke med Rudolf, grändkatten.

Pris 2 € / häfte


Inblickar i Kristinestads historia

Handboken Inblickar i Kristinestads historia innehåller fem olika vandringsrutter. Med hjälp av guideboken är det nu möjligt att under egna strövtåg fördjupa sig i Kristinestads sjöfarts- och byggnadshistoria och i köpmännens liv. På fem olika promenader längs stadens gator kan man studera husens stilhistoria och bekanta sig med sjöfartstidens människor och sägner.

Pris 5 € / handbok.
   

No comments:

Post a Comment

Related Posts